Dobrý den, rád bych se s vámi poradil o našem problému. K otopné soustavě v zatepleném bytu 2+1 v činžovním domě jsme připojili dva pokoje (dvě desková topná tělesa navíc, přičemž v druhém topíme minimálně). Vyměnili jsme i původní kotel Junkers Eurostar (tuším ZWE 24). Kvůli problému s odtahem spalin jsme šli do turbokotle Baxi Ecofour 24 f. Vše přes zimu fungovalo bezproblémově, až do pohledu na spotřebu plynu Spotřeba narostla cca o 60%. Samozřejmě jsme i při srovnatelné zimě a srovnatelném tepelném komfortu očekávali nárůst kvůli zvětšení bytu, ale že by to bylo o tolik? Používáme jiný pokojový termostat BPT 22 s týdenní regulací teploty (hystereze tuším 0,5 stupně). Typický pracovní týden probíhá tak, že se ráno topí cca 1,5 hodiny a odpoledne asi 8 hodin. Víkend samozřejmě celý den, pokud jsme doma. Kotlem ohříváme i vodu na koupání a vaření, ale beze změny potřeb oproti původní soustavě. Jediný rozdíl bude asi v teplotě otopné vody, s minulým kotlem byla znatelně vyšší, aktuálně je zhruba na 63stupních.
Letošní sezonu už nezachráníme, ale do příští bychom chtěli jít poučeni o správném nastavení. Někdo nám totiž radí zvýšit teplotu vody v topení, jiný ne a my netušíme, jak se správně zachovat.
Dobrý den, trochu to zveličím a převedu na automobily, aby byl jasný problém. V podstatě jste vyměnili starší úsporný kvalitní německý Mercedes v plné výbavě za nový italský Fiátek v úplně nejzákladnější výbavě. Tady je každá rada drahá. Kotel má sice napsanou regulaci hořáku, ale pracuje s ní podle mého až při dosažení teploty topné vody a bude v tom stylu, aby mohly napsat, že ji má, ale stálo to co nejméně. Nelze ani do něj napojit prostorový regulátor, ale jen termostat ON/OFF, takže jsme přišli o další zdroj úspor. Můžete si zkusit pozvat servisního technika, aby vám zregulovat průtok v radiátorech a zkusil optimalizovat nastavení kotle, ale podle mého se budete muset minimálně s 40% navýšením spotřeby smířit.
Dobrý den, tak to jste nás tedy nepotěšil. Máte nějaký tip na šikovného servisního technika v Brně?
Z odpovědi od vás jsem pochopil, že náš původní kotel uměl laicky řečeno manipulovat s plamenem, tento italský zázrak jede porad plny výkon, než ho termostat v pokoji vypne dosažením požadované teploty. Laicky tedy zahřeje vodu na víc a pokoj jakoby přetopí.
Regulace průtoku radiátory? Máme klasické termostatické hlavice.
Ještě mě napadá, že máme celkem málo vody v systému, dle tlakoměru těsně nad 1 barem- mel bych přidat? Děkujeme za rady, vaši knihu si snad raději v zájmu zachování duševního zdraví nebudu ani číst, to jsem měl udělat asi před koupí kotle…
Dobrý den, známého servisního technika z vašeho regionu nemám a co jsem zaslechl, tak obecně se servisními techniky Baxi je problém. Zkuste se informovat přímo na BAXI.
Fungování kotle jste si vysvětlit trochu špatně. Když se budu držet přirovnání k automobilům, tak bych fungování popsal asi takto. Původní kotel jel ekonomicky například 80 km/hod a jen pokud bylo potřeba, chladno ve vytápěném prostoru, tak zrychlil, aby dosáhl cíle v rozumném čase. Takže pokud byl topný systém dobře nastaven, tak většinu času jel ekonomicky. Nový kotel vůbec netuší co se děje ve vytápěném prostoru, jen mu prostorový termostat říká MŮŽEŠ/NEMŮŽEŠ topit. Tento konkrétní typ kotle podrobně neznám, tak můžu vycházet jen ze zkušenosti, jak asi bude fungovat. Kotel to po povolení startu od prostorového termostatu podle mého rozpálí na plný výkon, protože netuší jak daleko je do cíle. Neekonomicky to žene, dejme tomu například na 200 km/hod a jede a jede. Teprve až se mu začne vracet teplá vratná voda, což je pro něj ukazatel, že se blíží cíl, tak začne ubírat výkon například na těch našich ekonomických 80 km/hod. Otázkou je jestli plynule, ve skocích, nebo jen bude přepínat plný/redukovaný provoz. Též se může stát při špatně nastavených průtocích v topném systému, že dojde k vypnutí kotle prostorovým termostatem dříve, než kotel ubere na ekonomický provoz. V našem případě dosáhne cíle s rychlostí 200 km/hod dříve, než mohl ubrat na ekonomických 80 km/hod. Zde podle mého nic neovlivníte, pokud nechcete vyměnit kotel.
Regulace průtoků radiátory je základní požadavek na ekonomický provoz celého systému a nemá nic společného s termostatickými hlavicemi. Už jsem to popsal na svém webu tolikrát, že to už odmítám opakovat.
Tlak v topném systému by měl být 1 bar a více. Doporučuji dopustit na 1,2 až 1,5 baru při studeném kotli. Stávající tlak neovlivňuje ekonomiku provozu, jen případně pod jeden bar životnost zařízení.
Děkuji za informace, pokusím se spojit s projektantem topení a pořešit s ním průtok radiátory. Snad bude vědět, (doporučil nám zesílit trubky od kotle před větvením, což bylo dost náročné) Ale kotel, pokud si pamatuji, moc necykluje. Při pročítání webu jsem usoudil, že tomu opravdu nerozumím. Snad jen jeden detail, topeni v ložnici má prohozeny vstup a výstup vody, údajně se to tak dělá. Ale tam jsme stejně topili tak 2x do měsíce.
Kotel raději neměnit, stihli jsme to tak akorát, od podzimu bylo údajně možno instalovat jen kondenzační kotle a to by se prý našich 80 m2 nehodilo. Děkuji za pomoc a trpělivost s amatérem.
Odesílatel: sv@seznam.cz
Poslední komentáře