Protože mě dobrý kamarád požádal o celkovou rekonstrukci elektroinstalace v jeho „mazlíčkovi“, mám rád výzvy, dlouho jsem autoelektriku nedělal a zároveň jsem chtěl vidět jak to „amíci“ dělají, tak jsem to s radostí přijal.
Jednalo se Chevrolet Camaro r roku 1973 s osmiválcem o obsahu pět litrů (V8 5,0 SMALL BLOK). Elektroinstalace byla opravdu v žalostném stavu, ale přítel měl už koupenou celkovou (alespoň se zdálo) elektroinstalaci od firmy American Autowire http://www.americanautowire.com/. Svazky pěkně rozdělené s barevnými návody, takže se zdálo, že to bude fajnová práce. Už když jsem vystřihával stávající kabeláž mi došlo, že to nebude toková sranda a hlava si moc neodpočine. Základní okruhy souhlasily, ale co se týkalo přístrojové desky a motoru něco přebývalo, což by ani tak nevadilo, ale některé okruhy chyběly. V konečném důsledku to takový problém nebyl, ale bez dílenské příručky ke konkrétnímu typu či větších zkušeností není šance to dát v rozumném čase plnohodnotně do kupy. Též mi chyběl popis pojistkové skříně, ale s tím si elektrotechnik poradí, a když to udělá pořádně, tak ho obsluha nepotřebuje :-)
Když shrnu celkovou realizaci, tak si z ní odnáším pozitivní pocit a několik důležitých poznatků:
*) Rozdíl mezi americkými a evropskými auty je minimální.
*) Žádné „vychytávky“ jsem nenašel.
*) Všude používají fastony. Někdy „železné“, jindy mosazné. Princip, kde použít jaké, jsem nepochytil.
*) Při demontáži fotit a fotit.
*) Nutnost mít palcové klíče (gola nestačí).
*) Základní kabeláž obsahuje skoro vše potřebné, ale pokud se dělá rekonstrukce elektroinstalace, tak jsou nejspíše špatné i další koncové zařízení a je nutné počítat s jejím dokoupením. Objednat dnes s Ameriky není problém a součástky dorazí někdy dříve než od tuzemských výrobců (cca týden). Co se týká ceny, tak základní sada stojí kolem 15000Kč, ale s ohledem na další nečekané výdaje (nefunkční zařízení) typuju investici na 20-25000Kč + práce technika.
*) Čas potřebný na kvalitní práci u zkušeného technika odhaduji na 40-60hod čistého času.
Komentáře
Klobouk dolu.
U těch fastonů mě napadá jeden důvod. Podle použitého materiálu jsou určené pro maximální teploty. Mosaz se podle různých zdrojů motá od 80°C do 100°C. Ocel může být od 150°C do 220°C. Záleží na povrchové úpravě, výrobci, atd.
Faston - odpověď
Říkal jsem si, kdo se první chytí, když to nerozvedu :-)
První typ fastonů byl klasický z měkké mosazi, druhý typ jsem až tak nestudoval, ale byl to šedý hodně tvrdý kov, typoval bych to na ocel možná s povrchovou úpravou. První co mě napadlo, byla proudová zatížitelnost a teplota, ale to se podle určení nepotvrdilo. Nejvíce „ocelových“ bylo v motorovém prostoru a tam kde působí atmosférické vlivy, takže bych to typoval, že prvotní úmysl byl nasazení s ohledem na dlouhodobou spolehlivost spoje. Jenže jaký smysl mít má z jedné strany mosaz z druhé strany ocel? Nemůžu říci, že by to bylo pravidlem, ale některé spoje mi prostě nedávaly smysl. Třeba jen některý typ došel na skladě :-)
Já bych to typoval nasazení ocelových na mechanickou pevnost spoje ohledně vibrací nebo s hledem na povětrnostní vlivy. Případně oboje. Anebo je to úplně jinak… :-D