Bosch CW400 – zkušenosti uživatele (ne moje)

   Zdravím, v první polovině roku jsme spolu komunikovali ohledně temperování s regulací CW400.
Od té doby jsem prošel dlouhou cestu bádání ve spolupráci s mnoha specialisty na MaR. Prověřili jsme i zadní vrátka, která CW400 bohužel nemá. Nakonec jsme objevili 7 logických chyb software, a dokonce jednu v hardware. Mám v pdf (53kB) zpracovaný dokument jako varování, s čím se může uživatel setkat a na jaký přístup dovozce narazí. Rád bych (pokud to není proti Vašim zásadám, kdyby bylo možné tento dokument zveřejnit na Vašich stránkách. Pokud ano, zašlete mi prosím mail, kam Vám jej zaslat. Přeji hezký den.

   Dobrý den, nejsem proti zveřejňovat relevantní informace. Pošlete to na tento mail a ozvu se Vám. Mám toho nyní hodně, takže reakce nemusí být okamžitá. Myslím si, že by to zajímalo i výrobce, takže byste to měl poslat i sem: https://www.bosch-homecomfort.com/cz/cs/rodinne-domy-a-byty/zakaznicka-podpora/kontaktujte-nas/kontaktni-formular/.

   Zdravím, dokument v příloze. Výrobce o tom ví a tvrdí, že tam žádné chyby nejsou. Reklamace odmítá, přestože chybu potvrdil jejich vlastní technik. Problémy s ohřevem vody a termickou dezinfekcí mi hlásí i více instalačních techniků. Přeji hezký den.

Regulace vytápění Bosch CW400 – logické chyby regulace – negativní zkušenosti
Upozornění pro uživatele i instalační techniky

   Rád bych se podělil se svými (bohužel negativními) zkušenostmi s regulací vytápění CW400 s verzí SW 74.03. Osobně ji mohu hodnotit pouze v kombinaci s kotlem Junkers KBR30, kterou mám doma instalovanou. Tato regulace se sběrnicí EMS2 se používá u kotlů Bosch, Junkers, Buderus a údajně i jiných značek. Lze ji použít i pro řízení tepelných čerpadel a solárních systémů.

Abych byl objektivní, uvedu i pozitivní vlastnosti:
CW400 přes sběrnici EMS2 řídí přímo výkon kotle (pokud to řídící jednotka kotle umí). Mělo by se to týkat kotlů Bosch, Junkers i Buderus. Ovšem netuším, jestli to umí všechny vyráběné typy. Tento stav vytváří možnost výrazné úspory plynu. Kotle lze řídit i jinou regulací pracující v režimu ON/OFF, tam už takových úspor nelze dosáhnout.

Negativní vlastnosti – logické chyby software a konstrukční chyba CW400
Prokázané logické chyby CW400 (vycházím z CZ i DE manuálů).
I. Temperování
   Dle CZ i DE manuálu má umět CW400 pracovat v režimu temperování při provozu útlumové teploty. To bohužel nefunguje (potvrzeno i techniky Bosch Termotechnika s.r.o. Praha v protokolu ze servisního zásahu u nás dne 28.2.2024).
   Při nastavení požadavku na teplotu prostoru – denní teplota = 24°C, útlumová teplota =22°C topí kotel i v útlumu jako pro denní teplotu. Po celodenním zkoušení všech možných variant nastavení bylo dosaženo teploty otopné vody odpovídající temperování až při snížení požadavku na teplotu prostoru na 10°C (dost nesmyslné).
   Obecně se tvrdí, že kondenzační kotel stejného výkonu je oproti atmosférickému kotli o 30 až 40% úspornější. Při správném režimu temperování jsem dosáhl další 50% úspory plynu při dvojnásobné době vytápění a lepší tepelné pohodě. To jsem ovšem chodil regulovat já místo CW400 (změnou nastavení hodnoty max. teploty otopné vody). K čemu potom taková regulace je??? Považuji to za klíčovou logickou chybu software CW400.
II. Tlumená venkovní teplota
   Při uvádění systému do provozu je v regulaci zadán typ budovy (lehká / střední / těžká) a to, jestli má izolaci. Pokud ji má, „vstupuje do hry“ tzv. tlumená venkovní teplota, která zpožďuje reakci na změnu venkovní teploty. Ovšem nikde v manuálech není uvedeno, jak ji ovlivňuje. Za celou topnou sezónu se mi nepodařilo zjistit závislost. Nebylo by lepší místo tohoto neurčitého nastavení dát instalačnímu technikovi k dispozici možnost nastavení doby zpoždění reakce regulace v intervalu od – do??? Lze to označit za další klíčovou logickou chybu.
III. Protizámrazová ochrana
   Zapne oběhová čerpadla otopných okruhů. To, co neudělá je pootevření 3C ventilů tak, aby do otopných okruhů šla teplá voda o definované teplotě. Za celou topnou sezónu se mi nepodařilo touto funkcí 3C ventily ani částečně otevřít. Parametry nelze nijak nastavit. Opět klíčová logická chyba. Dříve používaný kotel Junkers Suprastar pouštěl do otopných okruhů vodu o teplotě definované jako min. teplota vody pro příslušný okruh.
IV. Termická dezinfekce TUV
   Při příliš chladné vstupní vodě do zásobníku TUV (120l) nestihne dokončit ohřev na teplotu 70°C a jde do stavu poruchy. Doba ohřevu není z dokumentace zjistitelná, a hlavně nelze ji nijak nastavit. Tudíž další klíčová logická chyba.
V. Ohřev TUV
   Při příliš chladné vstupní vodě do zásobníku TUV (120l) nebo větším odběru vody v průběhu ohřevu nestihne dokončit ohřev na požadovanou teplotu (já mám 48°C) a jde do stavu poruchy. Doba ohřevu není z dokumentace zjistitelná, a hlavně nelze ji nijak nastavit. Tudíž opět klíčová logická chyba.
VI. Optimalizace zapínání
   Citace z návodu k obsluze CW400: Je-li zapnuta optimalizace zapínáni, předsunou se časové úseky vytápění v rámci časového programu tak daleko, že v požadovaných časech je nastavena teplota prostoru již dosažena.
   Nikde není uvedeno, jak to opravdu funguje a uživatel má dojem, že si to topí, jak se tomu chce a pokaždé jinak. Dotazem na několik uživatelů a instalačních techniků jsem zjistil, že tuto funkci raději všichni dotázaní vypnuli. Nijak nelze nastavit jakékoliv parametry optimalizace. Rovněž logická chyba.
VII. Průběžně topit pod
   Citace z manuálu pro instalaci CW400: Klesne-li tlumena venkovní teplota pod hodnotu, která je zde nastavena, přepne se vytápění automaticky z režimu útlumu do provozu vytápěni.
   Nelze zadat teplotu vytápění, natvrdo svázáno s nastavením denní teploty vytápění (nesmyslné řešení). U mne stav vypnuto, dle zjištění u jiných uživatelů – vypnuto. Pokud by bylo možné nastavit požadovanou teplotu pro tento blok SW a prioritu (nižší/vyšší) vůči běžnému režim vytápění/útlum, byla by tato funkce velmi přínosná.
VIII. přenos informací mezi CW400 a kotlem po sběrnici EMS2
   Občas se informace nastavené na CW400 nepřenesou do kotle a občas se informace nastavené na kotli nepřenesou do CW400. Nepodařilo se mi vysledovat podmínky, za kterých k této situaci dochází a nejsem schopen stanovit, zda je problém v CW400 nebo kotli.
IX. Datum a čas
   Citace z manuálu pro instalaci CW400: Po delším výpadku proudu nebo po vypnutí, bude eventuálně nutné znovu nastavit datum a čas.
   Co je delší výpadek proudu? V dokumentaci není definováno. Původní kotel Junkers Suprastar vydržel min. měsíc (měl malou baterii na zálohování napájení) obvodů času. Bez napájení 230V nikdy neztratil žádné hodnoty. CW400 po 5-ti dnech bez napájení zapomněl čas i datum a kotel jde do stavu poruchy. Zřejmě je záloha napájení řešena z nějakého kondenzátoru, který zajistí napájení na v řádech minut až hodin. Absence baterie je problém. I nejhorší nejlevnější digitální hodinky vydrží na miniaturní baterku fungovat min. rok. Pokud dojde k poruše energetické sítě (stalo se nám, že oprava trvala 5 dní) v době vaší zimní dovolené a doba výpadku je delší než doba udržení informace datum/čas, máte prostě smůlu a dům Vám pěkně promrzne. Toto je klíčová konstrukční chyba.

Negativní zkušenosti s reklamací
 Pražská firma Bosch Termotechnika s.r.o. je zastoupením výrobce Bosch Thermotechnik GmbH. Její chování vůči zákazníkům lze pojmenovat jako „hodně divné“.
 1. V první řadě jsou „tajemní jako hrad v Karpatech“. Zjistit kdo a za co odpovídá je téměř nemožné (klasické chování korporátu). Mně trvalo 3 měsíce, než jsem se dopracoval k osobě odpovědné za reklamace.
 2. Zákon o ochraně spotřebitele a zákonem stanovená lhůta 30dnů (§ 19 odst. 3 zákona č. 634/1992 Sb.) na vyřízení reklamace jim zřejmě naprosto nic neříká a reklamace tohoto typu včetně urgencí na jejich vyřízení naprosto ignorují.
 3. Reklamací kterékoliv z popsaných chyb se stáváte „potížistou“, který chce, aby korporát řešil nějaký problém. A to se v dnešní době přece nenosí. Oni mají spoustu jiné práce. Především neustále prokazovat nepostradatelnost na svém teplém a většinou dobře placeném místečku. Když tam zavoláte ráno, buď tam ještě nejsou nebo se „kafíčkuje“. Kolem jedenácté se už řeší oběd a po třetí odpoledne už máte obvykle úplně smůlu. Abych byl objektivní: stejné chování znám z mnoha korporátů v Německu, Francii, Anglii i USA. Kdybych takto fungovala moje firma, zřejmě bych zkrachoval dřív, než jsem začal.
 4. Moje první reklamace na temperování byla zamítnuta (naprosto neoficiálním způsobem). Přestože logická chyba byla potvrzena v protokolu jejich techniky, stanovisko firmy je, že tam žádná chyba není a odůvodnění odpovídá tvrzení o bílé krychli, že tato koule je černá. Jejich zdůvodnění jednoznačně podporují hypotézu, že člověk, který je psal, o problematice regulace vůbec nic neví.
   Žádnému z instalačních techniků, techniků Bosch Termotechika s.r.o. ani jejich školitelů se nepodařilo režim temperování úspěšně nastavit. Technik od výrobce z Německa nebyl preventivně vyslán vůbec.

Závěr
  Tento text jsem zpracoval jako formu včasného varování pro všechny budoucí uživatele a současné i budoucí instalační techniky systémů řízených regulací Bosch CW400. Z uvedeného si můžete odvodit, do jaké situace se můžete případně dostat. I číslo verze software 74.03 u CW400 říká, že „je něco nezdravého v království CW400“. Napsáno po více než půlročním boji s „větrnými mlýny“ jménem Bosch Termotechnika s.r.o. V Kroměříži 22.9.2024 Ing. Vilém Jordán
 

   Dobrý den, to je úskalí předprogramovaných regulátorů obecně. Dovolat se řešení problémů je nadlidský úkol a běh na dlouhou trať, tedy pokud k vyřešení je vůbec vůle, ale chápu, proč jste do regulace od výrobce kotle šel. Technická podpora je obecně problém, ale jsou i světlé výjimky. Důležité je si uvědomit, že každý výrobek má své plusy a mínusy a od toho je tady projektant, který má toto zhodnotit a navrhnout optimální řešení. Mám pár obecných poznámek z pohledu technika MaR:
 I. Temperování: Hotové řešení musí být robustní a musí fungovat ve všech zamýšlených aplikacích, a proto bývá hodně jednoduché. 80% uživatelů a 50% techniků není schopno správně nastavit více parametrů a poté je regulace horší než lepší a pracovat s teplotou topné vody je na špatné nastavení hodně náchylné. Chápu proč to tak funguje. Myslím si, že jste měl nereálné očekávání od předprogramovaného řešení. Pokud chcete efektivní provoz většinou nezbude nic jiného než vytvoření zakázkového řešení od zkušeného technika MaR.
 II. Tlumená venkovní teplota: Použití tlumené teploty je v pořádku, protože změna venkovní teploty a tím i tepelných ztrát se projeví ve vytápěném prostoru se zpožděním v závislosti na tepelné izolaci. Více o tlumené teplotě a ekvitermním řízení si můžete přečíst na mích stránkách. Základ zde: https://jvalter.cz/vliv-budovy
 III. Protimrazová ochrana: Pokud voda proudí, tak vlastním třením zamrzá až při minusových teplotách, které by se v domě neměli vyskytovat. Předpokládám, že teplotu budou ventily držet co nejníže. Myslím si, že se jedná o protimrazovou ochranu topného systému ne prostoru. Pokud chcete držet protimrazovou ochranu prostoru budete muset temperovat útlumovou teplotou.
 IV. Termická dezinfekce TUV: Čas se nenastavuje, protože má být zásobník do nějaké době nahřátý. Zde to není chyba výrobce, ale špatně zvoleného zásobníku, výkonu kotle nebo nastavení kotle. Zde hledáte chybu na špatném místě. Projektant topení by měl najít, kde je příčina. Toto je jen důsledek nevhodné funkce.
 V. Ohřev TUV: Stejné jako předešlý bod.
 VI. Optimalizace zapínání: Funguje, jen se musí naučit vytápěný prostor. Problém je na straně uživatele, protože většina chce mít provoz kotle pod kontrolou, proto ji už nedělám ani já. Výrobce nemůže popisovat všechno, to je jako byste chtěl, aby vám vysvětlil funkci čerpadla, protože spoustu lidí to neví. Všechny uživatelské funkce vám měl vysvětlit váš servisní technik kotle při zaškolení.
 VII. Průběžně topit pod: Opět požadujete funkci, kterou můžete požadovat u zakázkového řešení, ne u obecného, kde se zvolí nejvíce používaná funkce.
 VIII. přenos informací mezi CW400 a kotlem po sběrnici EMS2: Nejspíše se jedná o špatně zvolený kabel nebo špatnou montáž. Tato sběrnice je velmi robustní, aby k takovýmto věcem nedocházelo. Měl by to zkontrolovat a změřit odporník elektro či MaR.
 IX. Datum a čas: Ano, záloha bude řešena superkondenzátorem a spousta výrobců se chce zbavit baterií. Nic nestandardního. Pokud u vás dochází k dlouhým výpadku napájení, tak to je chyba toho, kdo k vám toto zařízení navrhl, ne zařízení.
 Negativní zkušenosti s reklamací: Proto pořád opakuji, že v dnešní době nezáleží na kotli, obecně výrobku, ale na servisním technikovi a podpoře. Horší, ale správně nastavený kotel a regulace je lepší než lepší kotel, ale špatně seřízený.
 Závěr: Problém nastal už při návrhu zařízení, kdy nevzali v potaz dlouhé výpadky napájení a reálné možnosti konkrétního předprogramovaného řešení (špatný nebo žádný projektant topení). Další problémy při realizaci, co se týká TUV a vedení sběrnice EMS2 (buď špatně navržené nebo udělané). Myslím si, že většina je řešitelná, ale chce to odborníky a vy se musíte smířit s tím, že máte obecné řešení, které nemůže být na úrovni zakázkového řešení.

   Zdravím, děkuji za Váš názor.
Řešení bylo navrženo přímo pracovníky Bosch Termotechnika (BT).
Mé předchozí zkušenosti vychází z kotle Junkers Suprastar (25let bezproblémového provozu). Žádný z popsaných problémů neměl.
Pro temperování stačila malá úprava v SW. Jeli-je nastavení max. teploty okruhu pro normální provoz, mohli mít v nastavení totéž i pro redukovaný provoz(temperování) a bylo by po problému.
   Spoustu dalších záležitostí by vyřešilo pouze podrobné popsání v manuálu pro instalační techniky. Špatné na tom je, že chybějící informace z manuálů neví ani technici BT. Rovněž ne vše, co je uvedeno v manuálech, odpovídá realitě.
   A nejhorší je přístup BT ke svým obchodním partnerům a uživatelům. Technická podpora limituje k nule (jediný schopný člověk jim zemřel v létě 2023 a ostatní jsou spíše úředníci) a reklamace jakéhokoliv problému se řeší jeho zamítnutím.
   Od instalačních techniků vím, že jakýkoliv technický problém si pracovníci BT "přehazují jako horký brambor" a naprosto nikdo se nemá k jeho řešení.
Na závěr ještě otázka: umíte udělat pořádnou regulaci pro kotel Junkers KBR30 se dvěma okruhy (radiátory + podlaha) a ohřev TUV, řízeno po sběrnici EMS2 (řídit výkon kotle)??? A co by taková sranda stála (hrubý odhad)? Dík za INFO. Přeji hezký den.

   Dobrý večer, ano, podle popisu je primární problém firma BT.
Ad otázka) Cena takto nelze „střelit“, protože co zákazník, to různé požadavky a podle požadavků se volí nejlepší řešení. Některé požadavky se zdají náročné a nejsou, jiné naopak. Drahý je základ a potom už s dalšími okruhy cena tak nenarůstá. Pokud se má dodržet kvalita regulace, tak řídicí systém je +-stejný jak pro malé kotle, tak pro kotle velkých výkonů a tomu odpovídá cena. Pro malé zakázky s málo okruhy je cena nerentabilní. Takže cenu vám nedám, protože bych to musel vidět a probrat s vámi nejlepší řešení a stejně to nejsem schopen v rozumném čase zrealizovat.

Odesílatel: j@kki-ctp.cz

Soubory: 

Komentáře

Modul MM 100

Zdravím, po výměně za starý kotel Junkers kombinovaný kotel mám nově nainstalovaná kotel ZWB 24-1 DE a regulaci CW 400 s modulem MM 100. Původní systém s regulátorem TA 213 fungoval tak, že kotel natápěl okruh radiátoru v patře a přes směšovací uzel regulace TA 213 ovládala okruh podlahového topení.

Dnes nový kotel a směšovací uzel ovládá řídící jednotka CW 400 přes modul MM 100. Bohužel se nedaří stále správně nastavit ovládání.

Teplotní čidlo na obrázku označené jako MC 1 není nijak specifikováno, při použití teplotních čidel které jsou součástí dodávky modulu, řídící jednotka hlásí chybu a čidlo se zahřívá.

Kde toto zakoupím a jaké má označení?

Obrázek: 

Modul MM 100 - odpověď

   Dobrý večer, MC1 není teplotní čidlo, ale havarijní termostat (rozpínací kontakt) pro použití v podlahovém topení (jinak klema). Snímač teploty topné vody má označení TC1. Doufejme, že jste ho nezničil připojením na silovou část a že už nezačalo probíjet :-(
   Zapojení, minimálně kontrolu byste měl nechat na servisním technikovi. To, co jste udělal, není z pohledu bezpečnosti žádná sranda.
   Z mé dlouholeté zkušenosti vám můžu říci, že spuštění bez servisního technika vás vyjde 10x dráž na plynu, než pokud servisní technik nastaví vše na váš konkrétní topný systém. Samozřejmě jsou i nekvalitní technici, ale to je v každé profesi, proto je důležité najít kvalitního a toho se držet. Vy ani já nejsme proškoleni od výrobce, a tudíž můžeme jen odhadovat co je správně a jak to výrobce myslel.

Modul MM 100 (2)

Děkuji za názor, mám elektrotechnické vzdělání, servisní technik bude mít čas až koncem listopadu. Telefonicky mi sdělil že v manuálu je uvedeno "teplotní čidlo" tak tam patří ale neví jaké, a zapojí až za 2 měsíce.
Pokud svorky 15-16 nejsou obsazené regulátor CW 400 hlásí chybu.
Manuál MM 100:
MC1 Teplotní čidlo v přiřazeném otopném okruhu, u nesmíšeného otopného okruhu volitelné, pokud
není žádné teplotní čidlo, připojte můstek na připojovací svorku MC1. Toto podporuje váš názor.

Shrnutí:
svorkovnice 24V
svorky 1-2 T0 teplotní čidlo T0 na trubce výstupu teplé vody z kotle okruh radiátory
svorky 1-2 TC1 teplotní čidlo TC1 na rozdělovači podlahového topení
svorkovnice 230V
svorky 15-16 MC1 propojit můstkem "klemou"

Měsíc to musí ještě vydržet v nouzovém režimu budu pracovně mimo.smiley
Děkuji, Ivo.

Modul MM 100 (2) - odpověď

   Dobrý večer, pokud máte elektrotechnické vzdělání, tak vám musí být jasné, že čidlo, které má izolaci na 24V (měřící napětí bude kolem 15V) na napětí 230V (vůbec nikdo nepočítal, že to tam někdo připojí) není to správné ořechové a k průrazu může dojít kdykoli. Při nejlepším to odnese jen MM 100.
   Jestli vám tohle řekl servisní technik a koukal do manuálu, tak začněte hledat jiného, protože tohle je moc hrubá chyba na to, aby se proškolený odborník spletl.
   MC1 (havarijní termostat) je důležitý zabezpečovací prvek. Jednou pustíte horkou vodu do podlahového topení, mezi topným hadem a betonem se vytvoří miniaturní spára a výkon klesne třeba i o 90%. Poté nezbývá než podlahové topení vykopat a začít znovu. Jestli vám ten risk za to stojí, je jen na vás. Už mi tady dost lidí brečelo, ale to už je pozdě, poté jiná cesta není. Spoléhat na to že vše bude fungovat správně a říkat tomu nouzový režim je cesta do pekel, jak říkám stačí jednou…
   Jestli jiná cesta není, tak alespoň uberte kotel na max. 45°C a zabezpečte, že nikdo nebude moc přidat, když mu bude zima.