Protože rád kutím a zároveň rád „nakopávám“ ostatní k alternativním cestám, připravil jsem pro vás článek s netradičním použitím servopohonu z klapek staré vzduchotechniky. Tento web čtou většinou lidi z oblasti měření a regulace, tak jim pohled na tento pohon nebude cizí a určitě jich už plno vyhodily do šrotu. Sice jich pomalu ubývá, ale myslím si, že jich je ještě spoustu nainstalovaných. Tento pohon je vděčný, protože po vyřazení koncových spínačů se otáčí o 360°, motor je ještě robustně provedený a i jeho 12hodinovém provozu při vysoké teplotě bez problému vydrží (můžete na něm smažit vajíčka a pořád běží). Síly má dost, ale je problém v jeho pomalém otáčení 1 otáčka za 4,2 minuty. To lze vyřešit přeskládáním převodovky a poté se docílí 5 otáček za 1 minutu, což je pro grilování prasete optimální. Než jsem toto řešení nyní publikoval, tak jsem těchto grilů postavil 5 Ks a protože běhají doteď bez jediné chybičky, beru toto řešení jako prověřené časem a provozem. Přestože je postavení tohoto grilu v amatérských podmínkách časově náročné, věřím, že to nepíši zbytečně, vždyť jsme národ kutilů.
Jednoduchý návod na stavbu tj. doplňující text k obrázkům:
- Motor: „vykuchat“ všechny zbytečnosti z motoru. Necháme jen převodovku a motor. Vyndáme převodovku a promyslíme jak je možno přeskládat převodovku na rychlejší chod. Zatím nepopíši přesný postup přeskládání převodovky, ať si také procvičíte hlavu :-) Jsem zastáncem principu, že když si na to člověk přijde sám, tak ho to více těší. Jen naznačím, že záměna probíhá v rychlé části převodovky (u motoru) a bude potřeba rozlisovat některá kolečka, ale pokud je člověk alespoň trochu zručný a má kladivo, tak to dokáže.
Vyvrtáme chladící otvory do víka. U prvních jsem to nedělal a taky běhají, ale bude to rozhodně lepší pro chlazení motoru.
Osadíme nějaký spínač pro ovládání motoru.
Vytvoříme nějakou nejlépe výškově stavitelnou nohu pro motor.
Z kliky pro otáčení vzduchotechnické klapky vytvoříme střed pro náboj, do kterého budeme upínat vidlici. - Vytvoříme vidlici z nerezového materiálu. Střed vidlice doporučuji z kulatiny o minimálním průměru 18mm. Přídržné vidlice z nerezové kulatiny o minimálním průměru 8 mm.
- Vytvoříme stojky pro vidlici nejlépe z půlcoulové trubky nebo z pevného materiálu (zde použit roxor o průměru 12mm a není to úplně ono), s minimálně čtyřmi výškovými polohami vidlice.
- Je dobré si též vyrobit kliku pro ruční manipulaci z vidlicí a též jako sichr pro případ poruchy, ale zatím se mi to nestalo.
Vše je patrné z obrázků, ale samozřejmě se těším na vaše dotazy a ohlasy a přeji vám hodně úspěchů.
Komentáře
Oprava článku gril na prase
Dobrý den pane Valtře, předem se velice omlouvám, že Vás obtěžuji s touto záležitostí, ale nevím si rady a proto se na Vás obracím s prosbou o radu. Pokouším se upravit motor (ze servopohonu původně 0.2 ot/min) na gril dle Vašeho popisu ale nejsem úspěšný. Ozubené soukolí jsem několikrát rozebral rozlisoval a zase složil, ale výsledné otáčky jsou bud´ cca. 3 ot/min nebo cca 9 ot/min a více. Nebudu raději ani psát počet hodin, které jsem s tím strávil. Jediné co mě napadá, že mám vyšší počet otáček na svém motoru (2780 ot/min 15W) než máte vy, protože jinak vypadají stejně. Velmi Vám děkuji za odpověď´.
Dobrý den, celkem jste mě zaskočil, ale k výsledku jsem se dopracoval. Správně je 3 ot/min. Údaje na motoru už nebyly k přečtení, tak jsem to vyzkoušel a též jsem došel k cca. 3ot/min. Přemýšlel jsem, jak k této chybě došlo a nakonec jsem si vzpomněl. Protože jsem zkoušel různé pohony a hledal nejvhodnější otáčky pro malé grily (kuře) a velké grily (prase) a článek psal v rychlosti, tak jsem to prostě popletl. Za chybu se velmi omlouvám.
Uvedení na správnou míru :-)
U tohoto pohonu po přeskládání docílíme 3ot/min.
Ideální otáčky pro velký gril (prase) 3ot/min (uspokojivě použitelný rozsah 2–5ot/min).
Ideální otáčky pro malý gril (kuře) 5ot/min (uspokojivě použitelný rozsah 3–7ot/min).
Dotaz gril na prase
Dobrý den. Na internetu jsem narazil na Váš zajímavý článek, který se týká úpravy rychlosti servopohonu: jvalter.cz/jak-na-gril-na-prase-ze-stareho-servopohonu.
Můžete mi prosím prozradit, jakým způsobem se provede změna rychlosti. Kolik ozubených koleček a jaká je zapotřebí zaměnit? Velice děkuji.
Dobrý den, změna rychlosti, jestli si to dobře pamatuji, spočívala ve rozlisování dvou koleček a prohození větší části mezi sebou v rychlejší části převodovky. Konkrétní postup jsem nepopisoval, protože jsem byl i trochu líný vytvořit fotodokumentaci k postupu, protože jinak je postup neúplný a hůře pochopitelný. Zároveň jsem zastánce hesla, že někdy je cesta zábavnější nežli cíl a chtěl jsem nabídnout jen směr a že to je možné udělat. Protože jsem teď velmi časově vytížen, nemám dostatek času si projít úpravu a vytvořit rozumný návod. Zkuste se do toho ponořit, a pokud by to ani poté nešlo, tak dejte vědět a já dám návod nějak dohromady, ale dostanu se na to nejdříve začátkem srpna.
Dobrý den. Velmi děkuji za odpověď. Nápověda, že se prohodí pouze 2 kolečka, mi bude doufám stačit. Ještě jednou mockrát díky.
Dobrý den, nevím, jestli jste úplně pochopil můj popis, ale až budete mít pohon v ruce, tak to asi bude jasné. Jen pro info. Nejedná se jen o záměnu dvou koleček, ale v převodovce jsou kolečka s dvojím ozubením, tj. velké kolečko je nalisované na malém kolečku (pro redukci otáček). Úprava spočívá v rozlisování dvou koleček a prohození jejich velkých dílů. Doufám, že si to dobře pamatuji. Jinak platí, co jsem napsal dříve.
Gril na prase II.
Vytvořil jsem pokračování toho článku (jvalter.cz/gril-na-sele).
V pokračování rozebírám problémy s nimiž se setkali čtenáři a popisuji překládání převodovky pohonu. Protože nedokážu určit konkrétní typ pohonu, prosím vás o zpětnou vazbu s typem pohonu, který se vám podařilo/nepodařilo přeskládat.
Motor
Dobrý den,
náhodou jsem narazil na Váš článek o úpravě motoru na gril. Protože se potýkám s podobným problémem, mám na Vás dotaz. Nemáte nějaký popsaný typ motoru na prodej? Marně jsem sháněl v okolí a po kamarádech,ale bohužel. Sezóna grilování sice pomalu končí,ale měl bych na dostavění grilu (chybí mě už jen tem motor) celou zimu.
Díky za info Petr Sv.
Motor na gril - odpověď
Zdravím všechny, kteří mají zájem o samovýrobu grilu. Bohužel Vás musím zklamat, ale žádný servopohon mi už nezbyl. Jediná možnost je, obejít vzduchařské firmy či starší výrobní podniky, kde by mohly ještě být jako šrot (třeba by se nějaký našel i ve výkupně sběru) nebo jako demontované zařízení, které bylo řemeslníkovi líto vyhodit.
Motor na gril - prodej
Dobrý den,tento typ motoru mám na prodej.Jestli budete mít zájem volejte 736483770.
motor grilu
Dobrý den,
měl bych dotaz. Dle fotografie máme s kamarády stejný motor ke grilu na prasátko. V loňském roce se nám stalo, že při grilování náhle motor vypnul. No co vám mám říkat, když se vám tohle stane po hodině grilování u 40 kilového prasátka. Prostě se motor přehřívá a vypíná se, jinak doposud fungoval bez poruchy. Pravda, není nejmladší cca 30 let. Kamarád je elektrikář, motor rozebral a na nic nepřešel čím by to mohlo být. Jestli máte nějakou zkušenost či radu prosím poraďte nám. Předem Vám děkuji za odpověď.
S pozdravem Kamil Vnouček
Motor grilu - odpověď
Dobrý den, jste první co s tímto přišel, a co jenom já vím, tak tento druh pohonu odgriloval desítky prasátek (12ti hodinové grilování) bez jediné poruchy. Protože je to stará předimenzovaná konstrukce, tak teplota motoru 80°C není žádný problém.
Jediné co mě napadá, že tam může být jiný typ motoru (v té době se tam dávalo to, co bylo ve skladu) a ten má (na tu dobu nadstandartní) tepelnou ochranu (termokontakt) ve vinutí statoru. Důležité je odstranit zdroj přehřívání. Máte v krytu díry pro odvětrání tepla z vnitřního prostoru pohonu? Nemáte gril moc blízko ohni? Je prasátko vyváženě napíchnuté, aby nedocházelo k nerovnoměrnému zatížení? Nezaseknula se jenom převodovka z důvodu málo precizního přeskládání převodovky nebo použití nevhodného mazacího prostředku (vazelíny).
Jestliže je všechno v pořádku, tak může být i vadný termokontakt. Tento je tvořen bimetalem, který se teplem ohne a rozpojí obvod. Jestliže dojde k velkému přehřátí motoru, tak se bimetal nadměrně ohne a poté spíná už při malém přehřátí. Zde už poté není jiná volba než nechat motor převinout a raději už termokontakt nepoužít.
Nefunkční motor
Dobrý den, také se mi zasekl tento motor...ale když ho dám do zásuvky tak vrčí a kondenzátor též vypadá dobře.. takže to tipuji na převodovku.. nedá se s tím otočit..buhužel se mi ji nedaří rozebrat.. nějaký doveda předemnou přivařil na hřídel kolečko se šroubky a tudíž nemohu převodovku vyndat z domečku ( plechové obálky) neni nějaký fígl jak to rozhýbat a nebo čím mažete? případně nemá někdo tento motor i s převodovkou na prodej?
Nefunkční motor gril - odpověď
Viděl bych to na zadřenou převodovku, vlivem tepla a nedostatečného mazání. Převodovku namazejte grafitovou vazelínou, která snese vyšší teploty. Příště umístěte motor dále od ohně (delší grilovací tyč + krycí plech, aby nešel žár přímo na motor. Pokud je převodovka už zaseknutá, doporučuji rozebrat, aby nedošlo poškození "rychlejších" koleček (uchycení kolečka se šroubky předělat na rozebíratelný spoj).
Motor ke grilu
Motor ke grilu - odpověď
Dobrý den. Bohužel už nemám žádný pohon klapky ze vzduchotechniky, ze kterého bych motor na gril postavil. Pokud si seženete zdrojový pohon (ten správný) a dáte mi trochu času, tak by nebyl problém přeskládat převodovku a pohon elektricky upravit. Ostatní byste už zvládl sám nebo šikovnější strojní zámečník.
Dobrý den, nevěděl byste kde
Pohon ke grilu - odpověď
Dobrý den, tento pohon se už dlouho nedělá, takže bych ho hledal někde, kde se rekonstruují staré vzduchotechniky (nejspíše nějaké fabriky).
Na internetu nejspíše na nějakých bazarech. Dejte pozor na správné označení. Viz mé články o grilu.
Jen v rychlosti jsem kouknul a tento by mohl být ten správný: https://www.sbazar.cz/popopopopopopo/detail/94488377-servopohon-klimact-motor-na-gril.
Schéma zapojení
Schéma zapojení gril - odpověď
Dobrý den, schéma je například zde: http://www.servopohony.cz/kpi_ii/p0149.jpg
Legenda: M -elektromotor, C - kondenzátor, KPO - polohový přepínač pro polohu “otevřené”, KPZ - polohový přepínač pro polohu “zavřené”, SO - signalizačně přepínač pro polohu “otevřené”, SZ - signalizační přepínač pro polohu “zavřené”, V1 -odporový vysílač lx100 Ohm, V2 - odporový vysílač 2xl00 Ohm, f1 - výhřevný odpor.
Nicméně stejně všechno "vykucháte" a zbyde jen motor a kondenzátor ;-)
Schéma zapojení2
Schéma zapojení2 - odpověď
Dobrý den, nevím, jaké máte možnosti a jestli jsem správně pochopil dotaz, ale pokud jde o spojení šneku s hřídelí, tak většinou volím ze dvou variant:
a) sestavu sesadím, provrtám na stojanové vrtačce a zajistím kolíčkem
b) sestavu sesadím, provrtám na stojanové vrtačce, v měkčím materiálu vyříznu závit a zajistím šroubkem. Většinou mosazným, který plní funkci střižné spojky.
Motor pohonu
Motor pohonu - odpověď
Dobrý den, přímočaré pohony (KTI) mívaly silnější motor (kolem 50W) ale údaje na nich napsané nebyli, takže přesný typ či parametry motoru neznám (pro jistotu koukněte na horní víčko), nicméně motory odcházely minimálně (nechaly si líbit hodně). Postupoval bych takto:
1) Jako první zkontrolujte, jestli motor není zablokován (problém s převodovkou).
2) Kontrola, jestli nejsou sepnuté levé i pravé otáčky.
3) Kontrola kapacity kondenzátoru.
4) Kontrola vinutí motoru (mělo by jít převinout vinutí).
Motor pohonu2
Díky za rychlou reakci. Já myslel, že přijde nějaké avizo na mail, až teď mě napadlo se sem znova podívat...
1) S převody jsem ručně normálně pohyboval, chod se zdál plynulý bez zadrhávání či neptřičných zvuků
2) S tím mám trochu problém... Z mechanismu jsem očesal všechny mikrospínače, takže je zapojený holý motor s kondenzátorem napřímo. Kontroloval jsem, alespoň jak to šlo, zapojení vodičů podle jedné z vašich fotografií v popisu úpravy pohonu. Nemám žádné schema. Nevím, čím/jak/kde se přepíná smysl otáček. Faktem je, že jsou zapojeny všechny 3 vodiče, mezi dvěma je kondenzátor.
3) Kontrolu kapacity máte na mysli změřením? Nebo správnou velikost na štítku? Tu neznám, předpokládám, že je tam original - 2uF/400V. Vyzkouším to výměnou za nový.
4) To bude na závěr...
Děkuji, prozatím, za info.
St. Drašner
Motor pohonu2 - odpověď
Dobrý den, schéma bývalo vylepené ve vnitřku krytu, kdo to nezná, nenajde :-) Koukněte tam. Myslím si, že by tam mělo být zapojení podle přiloženého obrázku (minimálně to bude inspirace). Společný vodič ze svorky (2) připojte na (N) a fázi (L) připojujete na jeden nebo druhý vodič, podle toho, na kterou stranu se má motůrek točit (ne na obě), ale podle schématu by to mělo být zřejmé. Ať se daří.
Obrázek:
Dotaz k zapojení
Dotaz k zapojení motoru - odpověď
Dobrý den, společný vodič (N) svorka (2) by měl být černý. Červený a hnědý jsou fázové, pro levý a pravý chod (připojit na kondenzátor).
Černý (společný) je konec dvou vynutí, takže proti hnědému bude mít stejný odpor jako proti červenému a červený proti hnědému součet obou vynutí. Například: černý -> hnědý = 250 ohm; černý -> červený = 250 ohm; hnědý -> červený = 500 ohm.